Aanvullende informatie internetabonnementen

Veelgestelde vragen

 

Op deze pagina hebben we de meest veelgestelde vragen over onze internetabonnementen en internet in het algemeen verzameld.

1. Welke abonnementen zijn er?

UPC biedt verschillende internetabonnementen, met verschillende downloadsnelheden tot wel 200 Mb*. Bekijk het overzicht van internetabonnementen voor meer informatie.

* Indien beschikbaar op uw adres.

2. Moet ik het internet zelf installeren?

Of u nu kiest voor een internetabonnement of één van onze Alles-in-1 Pakketten, met behulp van het gratis installatiepakket is zelf installeren heel eenvoudig. Mocht u er niet uitkomen, dan kan onze Klantenservice verder helpen om de installatie snel af te ronden. Bent u telefonieabonnee van UPC, dan belt u ons gratis vanaf uw vaste telefoon via telefoonnummer 1200 of anders 0900 - 15 80 (gebruikelijke belkosten). Mocht de installatie onverhoopt niet lukken dan komt een ervaren monteur de installatie voor u afronden, dat is de 100% Installatiegarantie.

3. Hoe verander ik van abonnement?

Heeft u al een internetabonnement en wilt u dit aanpassen? Dan bestelt u gemakkelijk het gewenste internetabonnement op upc.nl. U bestelt uw nieuwe abonnement en uw huidige internetabonnement wordt vervolgens automatisch gewijzigd. Eventueel aanvullende internetdiensten behorend bij uw abonnement worden automatisch meegenomen met uw abonnementswijziging. Na iedere abonnementswijziging gaat een nieuwe contracttermijn van 12 maanden in en komen eventuele promotionele kortingen van uw bestaande product te vervallen.

4. Hoe lang duurt het voordat een abonnement is aangepast?

Het nieuwe abonnement is al binnen enkele werkdagen gewijzigd.

5. Ik wil UPC Internet. Hoe regel ik dat?

UPC biedt verschillende internetabonnementen, met downloadsnelheden van 30 Mb tot 200 Mb*. Bekijk het overzicht van internetabonnementen om direct te bestellen. Bestelt u liever per telefoon? Dan belt u met één van onze medewerkers op: 0900 - 22337777 (gebruikelijke belkosten). Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 9.30 tot 18.00 uur. UPC Internet is ook verkrijgbaar via UPC Centers en Dealers.

* Indien beschikbaar op uw adres.

6. Wat is een router?

Een router is een apparaat dat het internetsignaal verdeelt naar meerdere computers. Het scheidt netwerken en regelt het verkeer op uw (draadloze) netwerk. Alle modems die UPC op dit moment levert hebben al een ingebouwde router.

Heeft u een oudere modem zonder ingebouwde router? Dan is een losse router nodig om meerdere computers, game consoles of andere apparaten bedraad of draadloos aan te sluiten op uw modem. Meer dan één router op een netwerk is niet wenselijk. Het kan ertoe leiden dat uw apparaten niet met elkaar kunnen communiceren. Heeft u al een router en wilt u meer computers bedraad aansluiten? Neem dan een switch. Heeft u al een router en wilt u uw draadloze bereik vergroten? Overweeg dan een access point.

 

Wat is een switch?

Een switch is een apparaat waarmee u uw netwerk kunt uitbreiden. U sluit een switch bedraad op uw router aan. Deze switch biedt geen draadloze toegang. Ook scheidt het geen netwerken. Een switch is geen vervanger van een router. De meeste routers hebben wel een ingebouwde switch.

 

Wat is een access point?

Een access point is een apparaat waarmee u uw draadloze bereik kunt vergroten. Het access point sluit u bedraad aan op uw router. Stel zowel op het access point als op uw router dezelfde netwerknaam (SSID) en wachtwoord in. Hierdoor kunt u van het bereik van uw router naar het bereik van uw access point overschakelen, zonder dat u daar iets voor hoeft te doen of hoeft in te stellen.
Access points worden soms als zogenaamde 'Range Extender' verkocht. Ze kunnen in dat geval ook als wireless repeater werken. Een repeater hoeft niet bedraad aangesloten te worden. Hij is afhankelijk van het draadloze signaal van uw router. Repeaters helpen niet bij interferentie van buren (een storing). Ook versterkt het uw signaal niet door zware muren of vloeren. Bovendien halveren repeaters uw draadloze snelheid. UPC raadt het gebruik van repeaters dan ook af.
Veel routers kunnen ook als access point ingesteld worden. Overweegt u uw router als access point in te stellen? Controleer dan voor aanschaf of de router kan werken als access point. Dit staat ook bekend als 'bridge mode'.

7. Welke router adviseert UPC?

Alle nieuwe UPC Internetabonnees krijgen een modem met ingebouwde router. Deze is geschikt voor alle UPC Internetabonnementen. Wilt u meer apparaten ‘bedraad’ aansluiten? Of wilt u uw draadloze bereik vergroten? Plaats dan géén tweede router. Neem liever een switch (bedraad) of access point (draadloos).

Heeft u een bestaande UPC-modem zonder ingebouwde router? Dan raden wij voor snelheden van 100 Mb en hoger een router aan met Gigabit-(Gb)netwerkpoorten. Voor lagere snelheden voldoen 100 Mb-netwerkpoorten. U kunt bij UPC een voordelige en geschikte router bestellen. Meer informatie over de router en om deze voordelig te bestellen, vindt u op de pagina over draadloos internet.

8. Waar kan ik de voorwaarden van UPC vinden?

De voorwaarden van UPC kunt u vinden op de voorwaardenpagina van UPC.

9. Waaruit bestaat een internetabonnement bij UPC?

Een abonnement op UPC Internet bestaat uit de volgende zaken:

  • Een installatiepakket inclusief modem, aansluitkabel en duidelijke handleiding. Het modem krijgt u in bruikleen.
  • Snelle internettoegang (waarbij de exacte snelheid afhankelijk is van het gekozen abonnement).
  • Meerdere e-mailadressen.
10. Wat is een IP-(Internet Protocol) adres?

Elk apparaat dat is aangesloten op het internet of netwerk heeft een nummer. Hiermee is het apparaat zichtbaar voor alle andere apparaten op het internet. Dit is te vergelijken met telefoonnummers. Om te zorgen dat apparaten elkaar kunnen vinden en kunnen identificeren hebben ze hun eigen nummer nodig. Deze nummers zijn de IP-adressen.


Traditioneel hebben apparaten een IPv4 adres (vierde versie van het Internet Protocol). Omdat het aantal beschikbare IPv4 adressen opraakt is het nodig om over te stappen op het nieuwe IPv6 protocol. Lees hier meer over IPv6 en wat UPC ermee doet.

11. Waarom heb ik een abonnement op Digitale Kabel TV & Radio nodig om te kunnen internetten?

UPC biedt breedbandinternet aan via de kabel. Om van deze dienst gebruik te kunnen maken is een abonnement op UPC Digitale Kabel TV & Radio vereist.

12. Hoeveel e-mail accounts krijg ik bij een internetabonnement?

U krijgt 10 e-mailboxen bij uw internetabonnement, met 12 aliassen per box. Meer informatie vindt u bij de specificaties van de verschillende internetabonnementen.

13. Wat is de maximale grootte van een te verzenden of ontvangen e-mail?

De maximale grootte van een uitgaand en inkomend bericht is 100 megabyte als de klant webmail van UPC gebruikt. Bij een bijlage groter dan 20 mb wordt de bijlage als link meegestuurd. Door te klikken op de link kan de klant de bijlage downloaden. De link blijft 10 dagen benaderbaar.


14. Wat is de maximale grootte van mijn mailbox?

UPC biedt een mailbox van 5 GB aan, standaard onderdeel van alle internetabonnementen.

15. Wat is een e-mailalias?

Een alias is een andere naam voor uw hoofdadres. Een alias is een e-mailadres dat eindigt op @upcmail.nl en wat u zelf mag kiezen. De e-mail die naar dat adres gestuurd wordt, komt terecht op uw hoofd e-mailadres. U kunt zelf aliassen aanmaken en veranderen.

16. Is UPC Internet ook mogelijk met Apple-producten?

Ja, UPC Internet werkt op alle Apple-producten. UPC biedt ondersteuning op de laatste drie versies van MacOS X en iOS.

17. Waar zit de hoofdaansluiting van de kabel?

Het UPC-signaal komt uw huis binnen in de wandcontactdoos of Abonnee Overname Punt (AOP). Op deze wandcontactdoos sluit u uw binnenhuisbekabeling aan. In oude woningen vindt u die meestal in de woonkamer (aan de straatzijde), in nieuwe woningen (vanaf 1980) in de meterkast of in de kruipruimte.

18. Wat is breedbandinternet?

Breedband is een internetverbinding met een grote capacitiet voor hoge snelheid, waardoor u tegelijkertijd met meerdere toepassingen kunt werken. U kunt op hetzelfde moment internetten, tv kijken en telefoneren. Zelfs als u op het internet films aan het bekijken bent of muziek luistert. Dit geldt voor alle producten die u bij UPC kunt bestellen.

19. Wat is de minimale snelheid van UPC Internet?

UPC streeft ernaar om de snelheid waarmee we adverteren ook zo bij u thuis op het modem te krijgen. Deze geadverteerde snelheid kan echter afwijken van de snelheid zoals u die in het gebruik ervaart. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zoals de installatie van uw thuisnetwerk of het gebruik van een draadloos netwerk. Raadpleeg onze klantenservicesectie over internet en upc.nl/gedragscode voor meer informatie en tips om zelf uw internetsnelheid te verbeteren.

UPC streeft ernaar om de snelheid waarmee we adverteren ook zo bij u thuis op het modem te krijgen. Deze geadverteerde snelheid kan echter afwijken van de snelheid zoals u die in het gebruik ervaart. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zoals de installatie van uw thuisnetwerk of het gebruik van een draadloos netwerk. Raadpleeg upc.nl/optimalesnelheid en upc.nl/gedragscode voor meer informatie en tips om zelf uw internetsnelheid te verbeteren.
20. Wat is de maximale snelheid van UPC Internet?

De maximale snelheden van UPC Internet vindt u in het overzicht internetabonnementen. Er zijn abonnementen tot en met 200 Mb* internet.

*Indien beschikbaar op uw adres.

21. Is de snelheid van internet via de kabel ook afhankelijk van de afstand tot de centrale?

UPC levert internet via de kabel. Dit heeft een groot voordeel ten opzichte van ADSL, VDSL en alle andere DSL-technieken. Het geeft een snelheid, die onafhankelijk is van de afstand tot de wijkcentrale. Met internet via de kabel heeft u direct toegang tot het internet. Dit is beter voor uw snelheid.